همشهری آنلاین: شرکت نروژی استات اویل به عنوان سومین شرکت مهم نفتی اروپا اعلام کرد از شمول تحریم نفتی اروپا علیه ایران مستثنی شده و همچنان می‌تواند ال پی جی از این کشور وارد کند.

فارس به نقل از رویترز گزارش داد: شرکت استات اویل نروژ اعلام کرد به رغم تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران برای وصول مطالبات خود همچنان می‌تواند از ایران ال پی جی وارد کند.

یک سخنگوی استات اویل گفت: این شرکت بابت مشارکت خود در یک پروژه توسعه پارس جنوبی و انجام فعالیت‌های اکتشافی مبالغی را از ایران طلبکار است.

به گفته وی این شرکت در مقابل طلب خود از مدتی پیش اقدام به واردات ال پی جی از این کشور کرده است.

استات اویل یکی از سه شرکت مهم اروپایی است که از شمول تحریم‌های جدید اروپا علیه ایران مستثنی شده‌اند.

بر اساس قانون تحریم‌های جدید اروپا شرکت‌هایی که بابت قراردادهای قبلی طلبی از ایران دارند همچنان می‌توانند طلب خود را از این کشور دریافت کنند.

شرکت انی ایتالیا نیز با ادعای طلب حدود ۲ میلیارد دلاری خود به دلیل انجام فعالیت‌های توسعه‌ای در ایران همچنان می‌تواند نفت ایران را وارد کند.

مقامات رسمی ایران بدهی خود به این شرکت را تایید نکرده‌اند.

بر اساس این گزارش شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم نیز از شمول تحریم‌های اروپا مستثنی شده است. این شرکت به همراه شرکت ملی نفت ایران و چند شرکت دیگر سهامدار پروژه توسعه فاز دوم میدان گازی شاه دنیز جمهوری آذربایجان است. فعالیت‌های شرکت بریتیش پترولیوم و در نتیجه شرکت ملی نفت ایران در این میدان مورد تحریم اتحادیه اروپا قرار نگرفته است.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا طرحی را تصویب کردند که بر اساس آن شرکت‌های اروپایی از اول ژوئیه یعنی حدود ۵ ماه دیگر نمی‌توانند نفت ایران را وارد کنند.

بر اساس گزارش فارس، بسیاری از تحلیلگران معتقدند این تحریم‌ها بیشتر از آن که جنبه عملی داشته باشد با اهداف جنگ روانی و تاثیرگذاری بر فضای مذاکرات آتی میان ایران و ۵+۱ تصویب شده است. علاوه بر این که یک مهلت ۵ ماهه برای اجرایی شدن تحریم‌ها در نظر گرفته شده است مقرر شده وزاری خارجه این اتحادیه در ماه می یعنی یک ماه قبل از اجرایی شدن تحریم‌ها تشکیل جلسه دهند و در مورد قطعی کردن توقف واردات نفت از ایران و یا ادامه آن تصمیم گیری کنند.
کد خبر 158190
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز